Niko ne voli da bude obasipan pravilima, jer se tada osećamo krivim i malenim osobama koje ne mogu ništa ispravno da urade. Deca, kao i odrasli puno su više spremna da sarađuju kada osećaju da se uvažavaju i poštuju.
Kako postaviti zdrave granice deci? Kako i kada detetu reći ne i koliko je to važno da bi i deca sama znala kada drugima reći ne? Koliko je važno biti onda dosledan i ima li situacija kada je ipak u redu predomisliti se?
Na ova i slična pitanja, pokušaćemo da vam odgovorimo, na način koji će vam približiti osnovne pojmove vezane za “granice” i sve to kroz praktične primere u nastavku; svakako vam pružamo prostor za vaša sopstvena propitivanja i svakako, za vašu kreativnost.
ŠTA SU TO LIČNE GRANICE?
Reći, ne znači postaviti granice. Svaki naš kontakt sa spoljnjom sredinom odvija se na granici dodira ili kontakta. Granica kontakta je dobra samo ako jasno razlikujemo naše potrebe i želje, od potreba i želja drugih.
Upravo pomoću “granica kontakta” mi, ustvari, formiramo vlastiti identitet, našu ličnost u odnosu na druge ljude.
Proces formiranja vlastite ličnosti je vrlo složen zbog međusobnog delovanja nas i okoline, odnosno drugih ljudi. Svaka osoba na ovom svetu je različita i potpuno jedinstvena. Mi u suštini posedujemo puno sličnosti s drugim ljudima, ali smo u nečemu i potpuno različiti od drugih. Sa onim po čemu smo slični, obično kao ličnost, nemamo nikakvih problema, međutim, problemi nastaju onda kada su u pitanju naše razlike.
Da bismo potpuno formirali vlastiti identitet, postali autonomna i autentična osoba, potrebno je prihvatiti svoju različitost u odnosu na druge. Tek tada možemo prihvatiti različitosti kod drugih.
ODREĐIVANJE GRANICA: NEKADA I SADA
Kada pogledamo u prošlost, različitost nije bila posebno podsticana i na svako odstupanje od uobičajenog gledalo se kao na narušavanje reda. Tako su se, na primer, pod granicama podrazumevala interna roditeljska pravila, koja su predstavljala smernice ponašanja deteta i uglavnom su se podudarala s pravilima šire društvene zajednice i zato ih je bilo lakše nametati, a od dece se očekivalo da ih slede.
Sve ovo, sve rečeno, navodi nas samo na jedinu misao, na jedinu opciju koju imamo. Moramo prihvatiti da model po kojem su nas roditelji vaspitavali, na reću, više ne postoji. Sigurno će mnogi pomisliti da je to pogrešno, ali pokušajte oba, videćete da metod uvažavanja deteta mnogo bolje funkcioniše.
Danas kada je društvo različitije, proširio se jaz između porodičnih i društvenih granica i postalo ih je sve teže odrediti. Određivanje granica nikada nije bilo jednostavno, jer smo skloni da određujemo svoj način, koji na kraju povređuje integritet drugih ljudi. To je za nas roditelje posebno opasno u situacijama s decom, gde moć nije podjednako raspoređena i gde govorimo o tzv. asimetričnim odnosima.
Kada se deca boje, pa iz straha uče da poštuju moć roditelja/odraslih, ona ne uče da poštuju integritet drugih ljudi, jer je njihov integritet ugrožen, i tako odrastaju na nezdravim temeljima. Ti nezdravi temelji mogu, kada odrastu, biti izvor njihove nesigurnosti u vlastitom zauzimanju za sebe ili manjku empatije za druge.
To su samo neki o mogućih problema, a njih je daleko više. Svako od nas na sebi svojstven način doživljava povrede vlastitog integriteta i gde će se kroz život to odraziti, apsolutno individualno.
Budući da se danas mladi sve manje boje odraslih i sve manje poštuju tradicionalni autoritet, utemeljen na zloupotrebi moći i manipulaciji, ono što se pokazuje zdravim i podržavajućim je odnos između roditelja/odraslih i dece, čiji temelji leže na ravnopravnom dostojanstvu.
Kada govorimo o ravnopravnom dostojanstvu, podrazumevamo postavljanje granice koje poštuju lični integritet deteta. Takve granice nisu skup univerzalnih pravila koje samo treba primeniti, već u interakciji sa decom odrasli moraju da nauče da odrede svoje lične, individualne granice.
RODITELJ MORA DA PRIHVATI SVOJ LIČNI AUTORITET, A NE AUTORITATIVNU MOĆ!
U prošlosti, granice koje je roditelj postavljao detetu, možemo zamisliti poput kruga, unutar kojeg se nalazilo dete. Krug je predstavljao skup pravila i nazivamo ga “granicom koju roditelj postavlja detetu”. Budući da su detetu potrebne granice kako bi se osećalo sigurnim, danas na način na koji se postavljaju granice, gledamo na drugačiji način.
Danas, kažemo da roditelj prvenstveno sebi mora postavi granice, na način da odredi svoje lične, individualne granice. To znači da roditelj mora da prihvati svoj lični autoritet, a ne autoritativnu moć.
To će mnogo lakše ići onim roditeljima koji imaju životno iskustvo odrastanja, u kojem se poštovao njihov integritet. Oni koji su slobodno izražavali svoja osećanja i misli, nisu ih potiskivali, koji su imali priliku da razviju osećaj lične odgovornosti i, uopšte, način govorenja ličnim jezikom. Lični jezik sadrži poruku i nije važno o kojoj je emociji reč.
Reči nas mogu povrediti, iskrene emocije ne mogu. Kada roditelj izražava tugu, bes, smetenost…, to je uredu. Na taj način i deca uče da drugi u porodici imaju svoje potrebe i da ne mogu dobiti uvek šta žele, tj. da u kontekstu porodičnog života postoje i pojedinci.
Drugi razlog zašto se ne bi trebalo stideti je da govorimo ličnim jezikom, zato što se naša osećanja, naš temperament, emotivni padovi i uzleti upravo deo onoga ko smo. Jezik definiše granice, izražavanje osećanja odražava toplinu kontakta. Često zaboravljamo da toplina svakog odnosa nastaje iz dva izvora: iz onog što nas spaja i onog što uzrokuje trenje.
I, U PRAKSI, KAKO KORISTITI LIČNI JEZIK?
Kada se određuju granice, bolje je koristiti se ličnim jezikom (poput: “Želim…”), umesto da izgovaramo naredbe (poput: “Ne smeš ulaziti u cipelama u stan!”). Kada osoba izražava pravila u svoje ime, a ne kao opštevažeće istine, deca će poštovati granicu osobe.
Niko ne voli da ga napadaju i obasipaju pravilima jer tada imamo sklonost da se osećamo neodgovornim, krivim, malenim, osobama koje ne mogu ništa ispravno da urade. Deca, kao i odrasli su spremnija da sarađuju kada osećaju da ih uvažavaju i poštuju.
Lične granice izražavaju želju pojedinca, npr. kao kada kažemo: „Ne želim da sad sviraš gitaru. Treba mi malo mira.“ Kada govorimo ličnim jezikom i izražavamo vlastite emocije ne povređujemo druge. Ono što povređuje su reči, nikada iskrene emocije. Lični jezik – Želim, Ne želim i slično – deluje samo ako je zaista ličan. Lični jezik je neprocenjiv u spašavanju ne samo našeg odnosa s decom, nego i odnosa s partnerom, kolegama, roditeljima, prijateljima – i sa nama samima.
Naravno da ne možemo biti savršeni u svim svojim nastojanjima i to je potpuno ljudski. Nekada ćemo i povrediti tuđe granice, raniti drugu osobu, ponekad i poniziti. I to je ljudski, sve dok ih na taj način ne okrivljujemo ili prenosimo stav da smo mi uvek u pravu.
Učeći decu svojim primerom, kroz zajednički odnos, kroz iskustvo koje stiču unutar porodice, pomažemo im da nauče kako se zauzeti za sebe, unutar porodice i izvan nje.